Forse daling verkoop e-bikes in Frankrijk

Voor het eerst in dertien jaar is de verkoop van elektrische fietsen, die de Franse fietsmarkt aanstuurden, in 2023 met 9% gedaald. Ondanks de stijging van 5% van het fietsgebruik in Frankrijk vorig jaar en de overvloed aan forenzen op de fiets in Parijs, zou men verwachten dat de Franse fietsmarkt bloeit. Dat is echter niet het geval: na een initiële daling van 7% van de verkochte volumes in 2022, is de verkoop vorig jaar met 14% gedaald, volgens cijfers van het Observatoire du cycle in april.

Al dertien jaar lang vormden elektrische fietsen de spil van de Franse markt, goed voor 30% van alle fietsaankopen. Dit percentage verklaart waarom de fietsmarkt over het hele jaar slechts met 8% in waarde daalde, tot €2,2 miljard. Maar vorig jaar kwam deze motor voor het eerst tot stilstand.

In navolging van de klassieke fietsen, waarvan de verkoop in 2023 met 16% is ingestort, daalde ook die van e-bikes met 9%, tot 671.000 eenheden op een totaal van 2,23 miljoen verkochte fietsen in Frankrijk.

De trage economische groei en hoge inflatie hebben de interesse van huishoudens in elektrische tweewielers getemperd, die gemiddeld 1.967 euro kosten. Huishoudens halen hun oude fietsen uit de garage en knappen ze op: de markt voor onderhoud is met 19% gestegen in 2023 en met 116% sinds 2019. Een echte hoofdbreker voor marktspelers die worstelen met enorme voorraden die zijn opgebouwd tijdens de euforie na de Covid-pandemie, om leveringsproblemen te voorkomen.

Wegwerken van overtollige voorraden

"We moeten een overproductie van 145% wegwerken gedurende twee jaar. De hele wereld kampt met een overschot," benadrukt Cyclelab, de Franse distributeur van fietsen (Culture Vélo, Bouticycle en Vélo Station). De productie in Frankrijk heeft zich aangepast, met een daling van 24% vorig jaar tot 645.000 eenheden. Door middel van sterk verlaagde prijzen heeft de markt in één jaar tijd ongeveer 150.000 overtollige fietsen verkocht, maar eind 2023 waren er nog steeds 750.000 over, wat overeenkomt met vier maanden aan voorraad. Verwacht wordt dat er hiervan eind 2024 nog 200.000 over zullen zijn.

De sector gelooft dat zodra deze moeilijke periode in het voorjaar van 2025 voorbij is, dit de weg zal vrijmaken voor een nieuwe groeigolf gedreven door elektrische fietsen in 2026. Dit is cruciaal voor de toekomst van de Franse fietsindustrie: 52% van de elektrische fietsen die in Frankrijk worden verkocht, worden geassembleerd in het land, tegenover 18% van de klassieke fietsen.

Bron: Les Echos