Parijs dreigt met verbod op elektrische deelsteps

De Franse hoofdstad is een cruciale markt voor Lime, Dott en Tier, met een recordaantal ritten per deelstep ten opzichte van andere grote Europese steden. De dreiging van een verbod op de deelsteps door de gemeente Parijs heeft ertoe geleid dat de aanbieders eind november een aantal innovaties hebben aangekondigd, waaronder de registratie van hun volledige vloot om het opleggen van boetes te vergemakkelijken.

In het besef dat de situatie in de Parijse hoofdstad niet optimaal is, hebben de aanbieders van deelsteps in Parijs eind november, tijdens een gezamenlijke persconferentie, een aantal maatregelen aangekondigd. Lime, Tier en Dott zullen in de komende periode een systeem invoeren voor het scannen van identiteitskaarten  om te voorkomen dat minderjarigen een step kunnen huren. Ze zullen ook hun hele vloot registreren om het uitdelen van boetes in geval van het niet naleven van de verkeersregels (rijden met twee personen op een deelstep of rijden op de stoep) te vergemakkelijken. Deze nieuwe maatregelen komen op een moment dat de wethouder voor mobiliteit van Parijs onlangs zijn bedenkingen heeft geuit over de verlenging van de aanbesteding. Het definitieve besluit ligt bij burgemeester Hidalgo en hier wordt met spanning op gewacht door de aanbieders en hun investeerders, die een aanzienlijk verlies aan inkomsten vrezen. "Dit is de belangrijkste stad ter wereld voor micromobiliteit. Parijs moet zijn leiderschap behouden en vooral niet teruggaan in de tijd", aldus Wayne Ting, de CEO van Lime. "Als Parijs hiermee stopt, kunnen andere steden hetzelfde doen," merkt een bron op. Dit is een grote bedreiging terwijl de aanbieders nog op zoek zijn naar een winstgevend business model.

Vrees voor sneeuwbaleffect

In het verleden heeft de gemeente Parijs de aanbieders al tot grote veranderingen aangezet. Een van de meest opvallende maatregelen was het einde van de inzet van ‘juicers’, particulieren die wat wilden bijverdienen en door Lime werden betaald om de deelsteps op te laden.

Deze activiteit wordt nu intern uitgevoerd met grotendeels schone voertuigen (bakfietsen, elektrische vrachtwagens). Om tegemoet te komen aan milieu- en veiligheidsproblemen hebben de aanbieders ook veel geïnnoveerd. Zij hebben deelsteps met verwijderbare batterijen ingezet en de snelheid van de e-steps beperkt tot 20 km/u - en zelfs 10 km/u in bepaalde voetgangersgebieden - dankzij geofencing voor het creëren van virtuele zone's. De aanbieders hebben ook de 2.500 beschikbare parkeerplaatsen in Parijs voor e-steps in hun applicatie opgenomen. Het doel is gebruikers aan te moedigen hun e-steps correct te parkeren, op straffe van boetes.

Innovatiegolf

Tier heeft e-steps met een ingebouwde helm getest en Lime eist dat bestuurders voor elke rit na 22 uur een reactietest afleggen om vermoeidheid of overmatig alcoholgebruik tegen te gaan. Als de gebruiker faalt, kan hij de deelstep niet ontgrendelen. Een aantal aanbieders zijn ook begonnen met het inzetten van deelsteps met knipperlichten. Sommige innovaties werden intern of bij de fabrikant (Segway, Okai) onderzocht, maar de druk van de regelgeving, met name in Parijs, heeft de ontwikkeling ervan versneld. Om de verhuur van e-steps voort te kunnen zetten hebben de aanbieders afgelopen september een document met cijfermateriaal naar de gemeente gestuurd. In dit document staat bijvoorbeeld dat 96% van de deelsteps nu goed geparkeerd staat en dat hun algoritmen ertoe hebben geleid dat het probleem van een overaanbod aan deelsteps in het centrum van Parijs tussen juli 2022 en september 2022 met 80% is verminderd.

Volgens de aanbieders is de deelstep een showcase voor het vervoer van de toekomst, maar de vraag is of dat binnenkort in Parijs ook nog het geval zal zijn.

Bron: Les Echos