Verbod binnenlandse vluchten in Frankrijk goedgekeurd door Brussel

Een gedeeltelijke overwinning voor sommigen, een beperkte nederlaag voor anderen. De Europese Commissie beschouwt het in 2021 ingevoerde verbod op binnenlandse vluchten in Frankrijk als legaal, mits er alternatieve treinverbindingen zijn met een reistijd van tweeënhalf uur of minder. Daarnaast geldt voorlopig als voorwaarde dat het verbod beperkt blijft tot een duur van drie jaar en na twee jaar geëvalueerd moet worden. De Commissie eist ook een uitbreiding van het verbod naar aansluitende vluchten, maar de belangen van Air France op dit gebied zouden dankzij een speciale regeling in het decreet voorlopig worden beschermd. Zo wordt de reistijd per trein van de luchthaven Parijs-CDG naar bijvoorbeeld Bordeaux berekend vanaf het TGV-station van de luchthaven, d.w.z. een reistijd van ongeveer 3 uur en 45 minuten, en niet vanaf het TGV-station in Parijs-Montparnasse en die minder dan 2,5u bedraagt.

Om deze eis van de Commissie te omzeilen zou de definitieve tekst van het Franse decreet, dat pas over enkele weken wordt gepubliceerd, dus geen uitzondering voor aansluitende vluchten bevatten en vasthouden aan de algemene regel van 2,5 uur.

Het nieuwe decreet dat door Parijs is ingediend en door Brussel is goedgekeurd, bepaalt echter dat "wanneer de in termen van vliegverkeer belangrijkste luchthaven op de route rechtstreeks wordt bediend door een hogesnelheidstrein, het station dat wordt gebruikt voor de berekening van de alternatieve spoordienst het station is dat die luchthaven aandoet". In de praktijk geldt dit alleen voor Parijs-CDG en Lyon-Saint-Exupéry, de enige twee Franse luchthavens met een TGV-station.

Deze overweging van een treinstation op de luchthaven is logisch, maar zorgt voor een belangrijk verschil tussen de twee Parijse luchthavens. In het geval van een reis tussen Bordeaux en Parijs-CDG wordt dus de treinverbinding tussen Bordeaux en het TGV-station van de Parijse luchthaven gebruikt, d.w.z. ongeveer 3 uur en 45 minuten, en niet die tussen Bordeaux en het station Montparnasse in Parijs van minder dan 2 uur en 10 minuten. Dit geldt ook voor Nantes. De vluchten tussen Parijs-CDG en de twee steden aan de Atlantische kust zijn dus volledig beschermd. Voor de luchthaven van Orly zijn het echter de reizen naar de treinstations in Parijs die zullen worden gebruikt voor de berekening, en die zullen niet aan het verbod ontsnappen.

Aanvankelijk hadden de Franse autoriteiten een uitzondering opgenomen voor aansluitende vluchten (vluchten waar meer dan 50% van de passagiers overstappen op een volgende vlucht), voornamelijk om de hub van Air France in Parijs-CDG te beschermen. Maar vanwege de concurrentie heeft de Europese Commissie gevraagd deze vrijstellingen te schrappen om geen potentieel schadelijke verstoring te creëren voor point-to-point luchtvaartmaatschappijen.

Voorlopig zou het besluit van de Europese Commissie niet veel veranderen aan de huidige situatie van Air France, die de betrokken routes al heeft opgegeven - met name de verbinding Orly-Bordeaux, waar jaarlijks meer dan 560.000 passagiers gebruik van maakten. De Franse luchtvaartmaatschappij zal zijn aansluitende vluchten van Bordeaux naar Parijs-CDG kunnen blijven uitvoeren en zo vermijden dat een deel van zijn langeafstandsklanten naar de hubs van Frankfurt of Londen vertrekt, terwijl geen enkele andere luchtvaartmaatschappij de opgegeven verbindingen kan overnemen.

Het besluit van Brussel stemt de Franse regering tevreden. In een persbericht heeft de minister van transport, Clément Beaune, het besluit al toegejuicht. "Na deze gunstige beslissing zal de regering het decreet zo spoedig mogelijk onderwerpen aan een openbare raadpleging en vervolgens voorleggen aan de Franse Raad van State, alvorens het decreet goed te keuren", aldus het persbericht.

Kleine overwinning

Het Brusselse vonnis biedt ook een kleine overwinning aan de vertegenwoordigers van de groene partijen, zonder hen volledig tevreden te stellen. "Overwinning", schreef EELV-Europarlementariër Karima Delli in een tweet. "De Europese Commissie heeft groen licht gegeven voor het Franse verbod op binnenlandse vluchten als er een alternatief is van minder dan 2,5 uur met de trein. Dit is een stap in de goede richting, maar de drempel moet worden verhoogd tot 4 uur... En bovenal moeten privé-jets in dit verbod worden opgenomen!

Het is echter niet zeker dat dit besluit zal worden geaccepteerd door de verenigingen van luchthavens en de Europese luchtvaartmaatschappijen, die graag een vrijstelling hadden gezien voor alle vluchten met een meerderheid aan passagiers met een aansluitende vlucht. Het is dus niet uitgesloten dat er opnieuw een klacht zal worden ingediend tegen dit besluit.

Bron: Les Echos, La Tribune