E-steps : de Franse regering geeft de voorkeur aan regulering boven verbod

"Ik denk dat volledige verboden eenzijdige oplossingen zijn.” Dit zei de Franse transportminister Clément Beaune onlangs op de Franse televisie als reactie op het initiatief van de Parijse burgemeester Anne Hidalgo, die op 2 april een referendum wil organiseren over een mogelijk verbod op deelsteps in de Franse hoofdstad – iets waar ze zelf voorstander van is. "Ik geloof in regulering," zei de minister. "Ik werk ook op nationaal niveau aan een plan om e-steps te reguleren", voegde hij hieraan toe.

Een decreet uit oktober 2019 regelt al het gebruik van e-steps in Frankrijk. Deze regels lijken sterk op die van de fiets, met enkele specifieke kenmerken:

  • minimale leeftijd is 12 jaar;
  • gebruik is uitsluitend bestemd voor één persoon;
  • maximale snelheid is 25 km/u;
  • verlichting (voor en achter), reflectoren, een remsysteem en een bel zijn verplicht;
  • e-steps mogen niet op de stoep rijden (tenzij de burgemeester daar toestemming voor geeft);
  • en net als op de fiets zijn oortjes en het gebruik van de telefoon verboden.

Hoewel de minister weigerde commentaar te geven op een mogelijke verplichting voor het dragen van een helm, gaf hij wel aan dat dit een van de maatregelen is die wordt onderzocht. "Ik wil dat we de controles en de voorzorgsmaatregelen versterken", verklaarde hij, waarbij hij verwees naar leeftijd, veiligheidsverplichtingen, of "het verbod op het gebruik van de telefoon dat slecht wordt nageleefd". "Ik denk dat een verbod het einde zou betekenen van een vervoersmiddel dat ecologisch kan zijn, en een oplossing kan zijn in grote steden", benadrukte de minister, ook al kan het gebruik ervan "problemen opleveren".

Zie ook: Parijs dreigt met verbod op elektrische deelsteps 

Bron: Localtis