Frankrijk opent eerste waterstofstation voor zware vrachtwagens

In april wordt het eerste waterstoftankstation onder hoge druk (700 bar) voor zware vrachtwagens in het zuidoosten van Frankrijk (PACA-regio) geopend. Air Liquide is de beheerder van het waterstoftankstation. Het is het resultaat van twee projecten, HyAMMED en R'HySE, die door lokale spelers in het goederenvervoer worden gesteund.

HyAMMED is een project van Capenergies en Air Liquide dat gericht is op de productie en distributie van waterstof voor zwaar vervoer in de PACA-regio. R'HySE (Route de l'Hydrogène dans le Sud-Est) is de uitbreiding van het project HyAMMED en voorziet in de installatie van nog twee tankstations voor waterstof. Dit project wordt ook door Air Liquide en transportbedrijven gesteund. De eerste vrachtwagens zullen bevoorraad worden met in het havengebied van Marseille (Fos-sur-Mer) geproduceerde waterstof.

Beeld: ©Air Liquide

Koolstofvrij maken van het zware vervoer in Europa

Tankstations van waterstof voor personenauto's en bedrijfsvoertuigen bestaan al langer. De echte vernieuwing van dit project is de ontwikkeling van een waterstoftankstation onder hoge druk (700 bar) voor vrachtwagens. Bij dit type stations kunnen vrachtwagens van 40 ton in minder dan 30 minuten 80 kg waterstof tanken. Met deze hoeveelheid hebben vrachtwagens een bereik van meer dan 800 km. Dit is vergelijkbaar met vrachtwagens die op diesel rijden. Om de waterstof van de productielocatie naar de toekomstige tankstations te vervoeren, zal Air Liquide waar mogelijk gebruik maken van pijpleidingen en anders de waterstof per vrachtwagen vervoeren.

De waterstof zal aanvankelijk gasvormig zijn, maar het doel is om tegen het einde van het decennium vloeibare waterstof te leveren.

Talrijke partners hebben zich aangesloten bij de projecten HyAMMED en R'HySE, in het bijzonder spelers in het havengebied van Fos-sur-Mer: verladers, logistieke dienstverleners, vervoerders en fabrikanten van voertuigen, zoals IVECO.

Om de overgang van diesel naar emissievrije oplossingen voor vrachtwagens gaat Air Liquide zijn groene en koolstofarme waterstofproductiecapaciteit vergroten. Het bedrijf zal ook een netwerk van waterstoftankstations op de belangrijkste transportcorridors in heel Europa opzetten.

Een van de partners van Air Liquide voor de aanleg van dit waterstoftankstation is de logistieke dienstverlener ID Logistics. Dit bedrijf uit het departement Bouches-du-Rhône, dat actief is in 17 landen, wil zijn activiteiten koolstofvrij maken.

Drie belangrijke succesfactoren

ID Logistics noemt drie factoren die bepalend zullen zijn voor het succes van zware voertuigen op waterstof:

  1. Beschikbaarheid van groene waterstof: doorbreken van kip-ei situatie: met een beperkt aantal vrachtwagens zullen weinig stations opengaan en zonder tankstations zullen weinig spelers in voertuigen durven te investeren. Als we dit niet weten te verbeteren, blijven we beperkt tot korte ritten.
  2. Technologische rijpheid: er is goed opgeleid en gekwalificeerd personeel nodig om vrachtwagens op waterstof te onderhouden.
  3. Prijsstabiliteit: er moet zicht zijn op de prijzen om te kunnen investeren en de klanten te overtuigen een contract op lange termijn aan te gaan.

Bron: H2-mobile