Verkor tekent met eerste klant voor toekomstige batterijen gigafactory

Grote batterijen-order door Renault 
De bouw van de batterijen-gigafactory van Verkor is nog niet gestart maar Verkor heeft al een grote klant binnengehaald: Renault. De OEM heeft zijn samenwerking met de startup uit Grenoble vastgelegd door productiecapaciteit van 12 GWh voor zich te reserveren.
Op donderdag 13 april kwamen beide partijen tot een lange termijnakkoord over de levering van 12 GWh elektrische batterijen per jaar door Verkor aan Renault. De accumulatoren worden in Duinkerken gemaakt waar Verkor bezig is met de voorbereidingen van de gigafactory die een capaciteit van 16 GWh moet krijgen in 2025. Daarmee heeft Renault dus driekwart van de productie van de toekomstige fabriek voor zich gereserveerd.

Beeld: ©Verkor / Usine Nouvelle / Verkor / Usine Nouvelle
Artist view toekomstige Verkor batterijenfabriek

Artist view van de toekomstige Verkor batterijenfabriek in Duinkerken

Verkor en AESC Envision, 2 fabrieken, 2 segmenten

In november 2022, had de start-up 250 miljoen euro opgehaald om zijn innovatiecentrum in Grenoble te financieren. Maar voor de gigafactory in Duinkerken is veel meer geld nodig: dit project vergt zo’n 1,5 miljard euro aan investeringen.
Renault is sinds 2021 aandeelhouder van Verkor. Met deze overeenkomst wil het zijn eigen  toeleveringszekerheid garanderen.
Verkor gaat in Duinkerken high performance batterijen maken voor de hoog segment modellen van Renault en voor de Alpine, terwijl het Japans-Chinese AESC Envision batterijen gaat leveren voor het kleinere en minder krachtige segment vanuit een andere gigafactory, namelijk die in Douai, pal naast de Renault plant, ook in noord-Frankrijk.

Nieuwe strategie voor Alpine
De Verkorbatterijen zullen dus de hoog segmentvoertuigen van Renault gaan uitrusten zoals in 2025 de 100% elektrische C-Crossover GT van Alpine, die in Dieppe gemaakt wordt. Het toekomstige compacte model van Alpine maakt deel uit van strategische projecten van Renault om het sportieve merk Alpine meer bekendheid te geven.

De huidige CEO van Renault Luca de Meo wil dat Alpine uitgroeit tot een familie van vijf premium voertuigen: een stadsauto in 2024, een compacte GT crossover in 2025 en een nieuwe A110 sedan in 2026,  allemaal 100% elektrisch, later gevolgd door twee grotere crossovers die in de twee grotere segmenten van de automarkt worden gepositioneerd.

Steeds meer samenwerkingen voor Renault
In de race om elektrificatie sluit Renault steeds meer samenwerkingsovereenkomsten.
De alliantie Renault, Nissan en Mitsubishi had op 13 april 2023 een high level meeting in Japan om hun gezamenlijke projecten te bespreken.

Bron:
L'Usine Nouvelle, 13 april 2023