De regio Hauts-de-France zet in op opleiding personeel batterijengigafactories

De regio Hauts-de-France regio lanceerde onlangs het opleidingsproject Electro' Mob ter waarde van 25 miljoen euro om te voldoen aan de nieuwe behoeften van de auto-industrie, te weten de benodigde juist opgeleide mensen met het oog op de komst van de batterijen-gigafabrieken in de regio.
Stellantis opende op 16 juni het eerste "Battery Training Centre" in Douvrin. De opleiding leidt tot certificering en stelt stagiairs in staat om zonder proefperiode een vast contract te tekenen bij ACC in Billy-Berclau, op slechts een steenworp afstand van Douvrin.
De behoefte is enorm. De vier toekomstige batterijgiganten in Noord-Frankrijk, ACC, Envision, Verkor en ProLogium, voorzien samen meer dan 8.500 directe banen creëren.

Beeld: ©Joannette Polo / LinkedIn ACC

Electro'Mob voor opleidingen personeel batterijen gigafabrieken

Vier giganten in de batterijproductie voor elektrische voertuigen hebben bevestigd zich tussen nu en 2026 in deze regio te gaan vestigen: ACC in Douvrin (Pas-de-Calais), Envision in Douai en tenslotte Verkor en ProLogium in Duinkerken (Nord) zullen samen meer dan 8.500 directe banen creëren. "De komst van batterijenfabrieken in de regio is mooi, maar daarvoor moet je wel het juiste en voldoende personeel hebben ", aldus Xavier Bertrand, voorzitter van de regio, tijdens de presentatie van het werving- en opleidingsproject Electro'Mob op 17 april in Lille. ‘Daarom moeten we personeel werven en opleiden.’ Verkor bijvoorbeeld, dat bezig is met de bouw van zijn gigafabriek voor batterijen in Duinkerken (Nord), wil eind 2024 klaar zijn met de werving.
De auto-industrie in de regio Hauts-de-France is sterk aan het veranderen, met name door de elektrificatie van voertuigen.

De regio en een veertigtal partners (autofabrikanten, de auto-industrie, academische en universitaire actoren) hebben daartoe de handen ineengeslagen om een grootschalig opleidingsproject, Electro’Mob, te lanceren. Dit is een primeur in Frankrijk," vervolgt Xavier Bertrand. Elektrische mobiliteit is nieuw, de regio Hauts-de-France neemt dat risico en loopt daarmee voorop. ‘Onze ambitie is om de hele sector te bestrijken, van batterijproductie tot grafietraffinage en recycling. Van de aangekondigde 13.000 nieuwe banen zullen er 6.000 operators, 3.400 technici, 2.000 ingenieurs en 1.850 managers nodig zijn’, aldus Xavier Bertrand.

Elektriciteit in bestaande opleidingen
Dit project, dat de "oproep tot het indienen van blijken van belangstelling voor beroepen van de toekomst" won, in het kader van het programma France 2030, heeft een budget van € 25 miljoen, waarvan € 14,2 miljoen afkomstig is van de Franse overheid. 5 miljoen euro wordt besteed aan de bouw van gedeelde technische platforms en 7 miljoen euro aan personeelskosten.
Electro'Mob wil specifieke opleidingsinitiatieven ontwikkelen, met name op het gebied van basisopleidingen. "Om aan de opleidingsbehoeften van bedrijven te voldoen, moeten alle middelbare scholen in de regio worden gemobiliseerd, met een aanpak die zowel sectoraal als lokaal is, gebaseerd op de behoeften van bedrijven", zegt Valérie Cabui, verantwoordelijk voor scholen en opleidingen in de regio Hauts-de-France. Voorlopig is er geen sprake van het creëren van specifieke cursussen.
"Het idee is eerder om kleur te geven aan bestaande diploma's", legt de rector uit.

Stellantis lanceert een technisch platform in Douvrin
De cursussen zijn gericht zijn op jongeren tussen 15 en 25 jaar, maar ook op omscholing van werknemers en op werkzoekenden.
Stellantis opende op 16 juni zijn eerste "Battery Training Centre" in Douvrin (Pas-de-Calais), vlakbij zijn fabriek voor verbrandingsmotoren in Douvrin (Pas-de-Calais). De symboliek is sterk.

Een opleiding in twee fasen
In deze 'school' worden 40 cursisten per sessie opgeleid. Ze krijgen 400 uur les om nieuwe vaardigheden op te doen in de productie van batterijen. Het opleidingscentrum leidt niet op voor een specifieke baan, maar biedt stagiairs de kans om te wennen aan de gigafactory-werkomgeving en om verschillende functies te ontdekken.

"Dit opleidingscentrum bestaat uit een technisch platform, een droogkamer en een virtuele lijn, en stelt stagiairs in staat om te werken in de sfeer van een batterijfabriek", legt Sébastien Guffroy uit, ontwikkelingsmanager bij AFPI, het opleidingscentrum van de UIMM (Union des Industries et Métiers de la Métallurgie) in de regio. Er wordt eerst 150 uur training gegeven op de locatie in Douvrin. Vervolgens vervolgen de stagiairs hun opleiding op de ACC-locatie in Nersac, Charente, waar de ACC-pilotlijn staat.

Omscholing voor werknemers van fossiele energiecentrales
Stellantis en ACC zijn partners
in dit project. De opleiding in deze school leidt tot certificering en stelt stagiairs in staat om zonder proefperiode een vast contract te tekenen bij ACC in Billy-Berclau, op slechts een steenworp afstand van Douvrin.
De training is niet alleen beschikbaar voor medewerkers van Stellantis, maar ook voor werkzoekenden, onderaannemers en ACC-leveranciers. Tegen 2025 moeten 600 werknemers van Stellantis Douvrin opgeleid zijn om bij ACC te kunnen werken, op een totaal personeelsbestand van 720 werknemers.

Een opleiding voor kolossale behoeften
De personeelsbehoeften van de gigafabrieken zijn immers aanzienlijk: 1.200 directe banen en 3.000 indirecte banen voor Verkor in Duinkerken (Nord), 2.500 banen voor Envision AESC in Douai (Nord). 2.000 banen voor ACC in Billy-Berclau (Pas-de-Calais) en 3.000 directe en 12.000 indirecte banen voor de laatste nieuwkomer, ProLogium, in Duinkerken.
Om deze uitdaging aan te gaan, lanceerden het bestuur van regio Hauts-de-France en een veertigtal partners (autoconstructeurs, de auto-industrie, academici en universiteiten) in april het opleidingsproject Electro'Mob. Met een budget van 25 miljoen euro is het project bedoeld om te helpen bij de opleiding van de toekomstige operators. De technische faciliteiten van het Battery Training Centre in Douvrin hebben 1 miljoen euro subsidie gekregen (500.000 euro van de regio en de Franse overheid, 350.000 euro van Stellantis en 150.000 euro van UIMM).
De minister van Werkgelegenheid hoopt dat "een dergelijke school navolging zal krijgen. Technologische verandering moet niet worden gezien als een bedreiging. Technologie kan een geweldige kans zijn voor een regio en een bron van werkgelegenheid. Deze school is een mooie eerste steen in de opbouw van een nieuwe sector", aldus de Minister.

Bronnen
Usine Nouvelle 19 juin 2023
Usine Nouvelle 20 april 2023