Eén ticket, één betaling: pilotproject voor intermodaal vervoerbewijs krijgt vorm

Op 23 april lanceerde de Franse transportminister Patrice Vergriete een pilotproject voor een nationaal en intermodaal vervoerbewijs op de route Caen-Le Mans-Tours, binnen de regio's Normandië, Pays-de-la-Loire en Centre-Val-de-Loire. Dit initiatief is gericht op het vereenvoudigen van intermodaal en interregionaal reizen en het aantrekken van incidentele reizigers. Op 5 juli 2024 werd een belangrijke stap gezet met de ondertekening van de pilotovereenkomst tussen de staat en het Syndicat des Mobilités de Touraine (SMT), dat verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer in 22 gemeenten rondom Tours en drie naburige gemeenten.

Vanaf 2025 zal de regio rond Tours op het hele OV-netwerk achterafbetaling met een smartphone gaan testen. Het netwerk bestaat uit twee tramlijnen, 33 buslijnen, interregionale bussen, 15 P+R-locaties, acht TER-stations, een hogesnelheidslijn en meer dan 1.000 fietsen. Gebruikers kunnen hun reis via de telefoon starten en betalen achteraf alleen voor de afgelegde afstand. Het intermodale vervoerbewijs biedt de beste prijs op basis van de geldende tarieven in de doorreiszones.

Het Syndicat des mobilités de Touraine was een van de eerste vervoersautoriteiten die achteraf betalen en een regionaal vervoerbewijs voor alle vormen van openbaar vervoer introduceerde. Daarnaast stimuleert de vervoersautoriteit reizigers om het openbaar vervoer te gebruiken door verschillende gecombineerde abonnementen aan te bieden, zoals "Voyage Liberté", "Parking Relais" en "Pass Parcs à vélos", evenals contactloze abonnementen.

Bron: Ministère de la Transition écologique, Actu-Environnement