Franse regio Occitanie investeert in de ontwikkeling van het duurzame vliegtuig

De Franse regio Occitanie lanceert een nieuw plan van 100 miljoen euro ter ondersteuning van de luchtvaartindustrie. Hiermee moet sneller worden omgeschakeld naar de bouw van schonere vliegtuigen. Deze middelen, die een aanvulling zijn op de eerdere steun van de Franse staat, zullen worden gebruikt om technologische onderdelen voor hybride en elektrische vliegtuigen te ontwikkelen en een techno-campus rond het waterstofvliegtuig op te zetten.

In deze Franse regio is de lucht- en ruimtevaartindustrie het belangrijkst met 740 bedrijven en 75.500 werknemers (2020). Midden in de coronacrisis heeft de regio in juli 2020 al een plan van 100 miljoen euro gelanceerd om de geplaagde luchtvaartindustrie te steunen. Dit nieuwe plan van 100 miljoen euro over drie jaar zal worden ingezet om de ontwikkeling van duurzame vliegtuigen te ondersteunen. De regio wil dat het “duurzame vliegtuig in Occitanie wordt gemaakt”.

Op nationaal niveau heeft de Franse staat tussen 2020 en 2022 al 1,5 miljard euro voor de Onderzoeksraad in de burgerluchtvaart (Corac) vrijgemaakt om de luchtvaart in staat te stellen in 2035 koolstofneutraal te zijn, en dit jaar is daar nog eens 1,2 miljard bij gekomen uit het herstelplan France Relance. Het plan van Occitanie is vooral gericht op startende ondernemingen en kleine, middelgrote en grotere bedrijven die nieuwe processen ontwikkelen. In het nieuwe plan staat ook de bouw van een techno-campus voor waterstofvliegtuigen, die al eerder voor eind 2020 was aangekondigd.

Inhoud van het plan

Lichte vliegtuigen
De regio zal een oproep doen tot het indienen van blijken van belangstelling voor het uitvoeren van gezamenlijke R&D-programma’s door bedrijven op het gebied van duurzame lichte vliegtuigen. Hiervoor wordt 10 miljoen euro uitgetrokken. In het kader van een identieke oproep tot het indienen van projecten door de technologiecluster voor innovatie Aerospace Valley en de regio zijn in 2021 al 13 demonstratiemodellen van hybride en elektrische vliegtuigen en drones geselecteerd. "We lanceren een nieuwe oproep omdat er nog andere projecten zijn die gefinancierd moeten worden," aldus de regio.

Duurzame brandstof
Voor de productie van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) uit plantaardig en voedselafval, zoals frituurvet, of door synthese van CO2 en groene waterstof, zal de regio een oproep tot het indienen van projecten ter waarde van 10 miljoen euro lanceren. Dit is van belang voor de fabrikant van regionale vliegtuigen ATR, die met motorfabrikanten werkt aan de ontwikkeling van een vliegtuig dat voor 100% wordt aangedreven door duurzame luchtvaartbrandstof en 20% minder brandstof verbruikt. “Onze motoren zijn al gecertificeerd om op 50% SAF te vliegen en we willen 100% bereiken tegen 2025," aldus de CEO van ATR. “Maar we moeten een duidelijk signaal afgeven aan de industrie om meer SAF te produceren, want er is niet genoeg en de prijs is hoog."

Extra geld voor innovatiecontracten en aanpassing beroepsopleiding
De regio Occitanie zal ook 15 miljoen euro beschikbaar stellen voor innovatiecontracten met toeleveranciers in de luchtvaart en 20 miljoen voor Europese innovatieprojecten. Ten slotte wil de regio de beroepsopleiding versterken en de kennis aanpassen aan de ontwikkeling van meer elektrische en lichtere vliegtuigen, door 10 miljoen beschikbaar te stellen.

Het plan treedt in juli in werking.

Waterstof-campus

Het grootste deel van het nieuwe plan bestaat uit de bouw van een techno-campus voor waterstoftechnologie op het voormalige militaire vliegveld van Toulouse Francazal, waar luchtvaart- en dronebedrijven zijn gevestigd. Het ontwerp voor de campus van 10.000 vierkante meter zal tegen de zomer worden geselecteerd en de opening is gepland voor eind 2024. Totale kosten: 35 miljoen euro.

De campus zal een plek zijn voor technologische platforms waar de onderzoekslaboratoria op het gebied van waterstof- en brandstofcellen van de universiteit van Toulouse, het Institut national polytechnique de Toulouse, CNRS, Onera, enz. en bedrijven zoals Safran, Liebherr Aerospace, Airbus en ATR worden samengebracht.

Bron: Les Echos