Verduurzaming en innovatie op de luchthaven Bordeaux-Mérignac

De luchthaven Bordeaux-Mérignac heeft half december haar nieuwe strategische plan voor 2023-2027 aangenomen. Het plan richt zich met name op de ecologische en energietransitie, de modernisering en kwaliteit van de luchtvaartdiensten en de diversificatie van het bedrijfsmodel voor een totale investering van meer dan 240 miljoen euro. Van de investering wordt 200 miljoen euro gedragen door de luchthaven en 40 miljoen euro door derden, voornamelijk voor het energiedeel.

Het vorige strategische plan van de luchthaven over de periode 2019-2023 was voornamelijk gericht op de renovatie en de uitbreiding van de luchthaven met het oog op de groei van het aantal passagiers. Voor dit plan werd toen 169 miljoen euro uitgetrokken en slechts 30 miljoen euro voor de duurzame ontwikkeling van de luchthaven.

Op weg naar een duurzamere luchthaven

De ecologische en energietransitie is dit keer een belangrijk aandachtspunt in de strategische ontwikkeling van de luchthaven. “De luchthaven wordt een energiehub," aldus de voorzitter van de bestuursraad van de luchthaven, Simon Dreschel. De luchthaven streeft naar een duurzame energieproductie op de luchthaven van minimaal 65% ten opzichte van het totale verbruik in 2019. Als eerste stap worden binnenkort zonnepanelen geïnstalleerd op één van de parkeerterreinen, die 4% van het energieverbruik van de luchthaven gaan produceren.

Tegelijkertijd wil de luchthaven haar energieverbruik met 20% verminderen. De luchthaven werkt op korte termijn ook aan een geothermisch project. "Vandaag is 60% van onze koolstofuitstoot gerelateerd aan gas", vermeldt Simon Dreschel. De luchthaven streeft naar een jaarlijkse vermindering van de CO2-uitstoot met 40%, van 2.000 ton CO2-equivalent naar 500 ton in 2027 met als doel het verkrijgen van een ACA 4-certificaat. ACA is het onafhankelijke certificeringsprogramma voor luchthavens dat laat zien waar een luchthaven staat in het reduceren van haar emissies, vluchten niet meegerekend. Ten slotte wil de luchthaven een rol spelen in het koolstofvrij maken van de luchtvaartsector. Zo is de luchthaven deze zomer gestart met het aanbieden van duurzame vliegtuigbrandstof dat bestaat uit 70% kerosine en 30% biobrandstof, verkregen uit gebruikt frituurvet. TotalEnergies produceert deze duurzame vliegtuigbrandstof op zijn locatie in de haven van Bordeaux.

100 miljoen voor een centrale ontvangsthal

In tegenstelling tot de groeistrategie uit het vorige plan, aangewakkerd door de low-cost maatschappijen, wil de luchthaven nu voortgang boeken op de kwaliteit van de dienstverlening. Een project voor de aanleg van een centraal gebouw om de hallen A en B met elkaar te verbinden is in dit kader goedgekeurd. Deze werkzaamheden, die 100 miljoen euro gaan kosten, moeten in 2027 zijn afgerond. In deze centrale ontvangsthal komen wachtruimten met winkels en zal de controle op handbagage plaatsvinden. Vanaf 2023 zal een nieuwe online verkoopmodule beschikbaar zijn om diensten aan te bieden vóór de aankomst op de luchthaven ter vermindering van de wachtrijen. Het parkeeraanbod zal worden uitgebreid dankzij de aanleg van een parkeergarage. En de aanleg van groen stroken zullen de aankomst op de luchthaven aangenamer maken en hitte-eilanden beperken. De luchthaven hoopt met deze veranderingen haar ASQ score m.b.t. klanttevredenheid te verhogen van 3 naar 4/5, waarmee ze in de Europese top 10 zou kunnen komen.

Vliegverkeer trekt sneller aan dan verwacht

Terwijl het vliegverkeer op de luchthaven Bordeaux-Mérignac door de gezondheidscrisis was ingestort van meer dan 7 miljoen passagiers in 2019 naar slechts 2,3 miljoen in 2020, werd de grens van vijf miljoen passagiers niet voor 2025 verwacht. Maar uiteindelijk is het herstel van het vliegverkeer, zowel in Bordeaux als elders, dynamischer dan verwacht. Na zo’n drie miljoen passagiers in 2021 is dit aantal in 2022 bijna verdubbeld naar ongeveer 5,6 miljoen.

Het is de bedoeling dat het aantal passagiers in 2027 weer terug is op het niveau van 2019, d.w.z. 7,8 miljoen passagiers tegenover 5,6 miljoen in 2022.

Een ander strategisch aandachtspunt is de verbetering van de integratie van de luchthaven in haar omgeving. Dit omvat de oprichting van een mobiliteitshub en het testen van urban air mobility. De luchthaven wil ook het aantal nachtvluchten en de geluidsoverlast terugdringen via een duurder tarief. Ten slotte wil zij gemiddeld twee gezamenlijke projecten per jaar uitvoeren met lokale actoren op het gebied van economische en sociale ontwikkeling.

Ontwikkeling van een innovatiegerichte cultuur

Intern werkt de luchthaven, die 220 mensen in dienst heeft, aan cyberveiligheid en de versterking van de veiligheidscultuur, maar de luchthaven heeft vooral een eenheid opgericht voor nieuwe activiteiten en innovatie. Deze eenheid moet er voor zorgen dat er in alle projecten van de luchthaven aandacht komt voor innovatie.

De luchthaven wil ook nieuwe inkomstenbronnen ontwikkelen. Zo wil de luchthaven een rol spelen op het gebied van opleiding, die ze aan andere luchthavens zou kunnen aanbieden. Daarnaast heeft de luchthaven grond ter beschikking die zal worden gebruikt voor de ontwikkeling van activiteiten ten behoeve van de regio, waarbij gestreefd wordt naar één nieuwe locatie per jaar.

De omzet van de luchthaven Bordeaux-Mérignac bedraagt dit jaar meer dan 70 miljoen euro, met als belangrijkste inkomstenbronnen de vliegoperaties en de winkels en parkeerplaatsen.

Bron: La Tribune, Aéroport de Bordeaux-Mérignac