Stellantis presenteert zijn roadmap 2030

Strategisch plan 2030
Ook Stellantis (met de merken Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram en Vauxhall in portefeuille) gaat de elektrificatie van zijn voertuigen flink versnellen.
Op 1 maart 2022 onthulde Carlos Tavares, algemeen directeur van Stellantis, tijdens een persconferentie in Amsterdam zijn lang verwachte strategische plan, Dare Forward genoemd. In deze roadmap voorziet het bedrijf in 2030 in Europa uitsluitend 100% elektrische voertuigen te verkopen. “We moeten concurrerend zijn”, aldus Tavares.

Stellantis met zijn merken
Beeld: ©Stellantis / Stellantis
Stellantis met al zijn merken

Ambitieus en concurrerend
Stellantis haalde goede resultaten in 2021, en wil zich dus ambitieus opstellen voor 2030: een verdubbeling van de omzet tot 300 miljard euro in 2030. Met een winstmarge van twee cijfers. Parallel daaraan wil Stellantis zich ook buiten Europa en Noord-Amerika versterken. “Ondanks de heersende chaos in de wereld”, zei Carlos Tavares.
Vanaf 2026 worden alle nieuwe modellen in Europa uitsluitend in elektrische versie gelanceerd. Dat is een hele omslag voor een bedrijf dat in juli 2021 nog streefde naar 70% van de in Europa verkochte voertuigen met lage CO2-uitstoot. Voor de VS is het streefcijfer 50% elektrisch.

Duizelingwekkende elektrificatiegetallen
In 2021 verkocht Stellantis 6,4 miljoen voertuigen wereldwijd, waarvan slechts 200.000 elektrisch. De groep streeft nu naar 5 miljoen verkochte elektrische voertuigen in 2030, een duizelingwekkende groei. Het bedrijf gaat dan ook zijn batterijenproductie flink opvoeren. Stellantis mikt op een capaciteit van 400 GWh in 2030, en niet meer 260 GWh.

Meer premium modellen
Het geëlektrificeerde aanbod gaat ook flink groeien, van 19 naar 75 modellen. Om de Amerikaanse markt te verleiden, die per definitie minder elektrisch georiënteerd is dan Europa, heeft Stellantis voor 2023 een eerste elektrische Jeep aangekondigd, gevolgd door een Ram pick-up in 2024.
De premium en luxe merken van de groep (Maserati, Alfa Romeo, DS en Lancia) gaan een belangrijke rol spelen in de nieuwe strategie. «Stellantis wil de omzet in de premium en luxe segmenten met vier vermenigvuldigen. Deze bieden hogere marges.», aldus de groep, die liever inzet op rentabiliteit dan volumegroei. Het aandeel van deze merken in de omzet zal hierdoor tussen nu en 2030 van 4% naar 11% stijgen.

Hoge verwachtingen over Free2move
Een andere pijler van het ‘Dare Forward’-plan is de omwenteling van Stellantis naar een ‘technologie-automotive bedrijf’. De OEM hoopt in 2030 7% van de omzet uit zijn software-aanbod plus een hele serie nieuwe diensten te halen, in 2021 was dat nog 0%.
Sinds december 2021 heeft Stellantis een samenwerking met Amazon. In dat kader onderzoekt het bedrijf allerlei opties: online verkoop van auto’s, financiële diensten, leveringsdiensten, op afstand updaten van voertuigen …
Stellantis heeft grote verwachtingen van zijn Free2Move filiaal, gespecialiseerd in carsharing. Deze activiteit zou wel eens een omzet van 2,8 miljard euro kunnen bereiken in 2030. Veel meer dan de 40 miljoen euro die deze tak in 2021 vertegenwoordigde.

Voorzichtig in China
Tavares liet zich weinig uit over China, een zwak punt voor de Frans-Italiaanse groep. Hij gaf aan te streven naar een omzet van 20 miljard euro in 2030 op de grootste automotivemarkt ter wereld door het verlagen van de vaste lasten. Een manier om de groep buiten Europa en de VS te diversifiëren. Die twee continenten zijn goed voor 85% van de Stellantis’ omzet. Dat aandeel wil Stellantis terugbrengen tot 72% de komende tien jaar.
 

Productie in Europa
Betreffende de toekomst van produceren in Europa, benoemde de algemeen directeur de verantwoordelijkheid van regeringen. De Europese markt voor particuliere auto’s was in 2021 goed voor 15 miljoen particuliere voertuigen en lichte bedrijfswagens . Vóór Covid-19 was dat 18 miljoen. De vraag die bij OEM’s die in Europa produceren leeft is of de Europese Unie in staat is om veilige, schone en betaalbare mobiliteit te waarborgen, aldus Carlos Tavares.

Bron:
Usine Nouvelle, 1 maart 2022

Offensive électrique, premium, services… Ce que contient le plan stratégique de Stellantis pour 2030 (usinenouvelle.com)