Franse regering komt met nieuwe regels voor de e-step

Terwijl het aantal ernstige ongevallen met e-steps tussen 2021 en 2022 is gestegen met 38%, heeft de Franse minister van transport, Clément Beaune, een actieplan aangekondigd waarin de regels voor het gebruik van e-steps in Frankrijk om veiligheids- en preventieredenen worden aangescherpt. Zo worden de boetes voor overtredingen en de wettelijke minimumleeftijd voor het gebruik van de e-steps verhoogd. Deze aankondiging komt slechts een paar dagen voor de burgerstemming die de gemeenteraad van Parijs op 2 april organiseert over een eventueel verbod op de deelsteps.

Met dit actieplan, waaraan de regering sinds afgelopen najaar werkt, wordt de wettelijke minimumleeftijd voor het rijden met een e-step op de openbare weg verhoogd van 12 naar 14 jaar. Ook de boetes voor twee personen op een e-step of voor het rijden op wegen waar de e-step is verboden gaan omhoog van 35 naar 135 euro. De e-steps moeten zijn voorzien van knipperlichten en een remlicht. Daarnaast moet een reflecterend veiligheidshesje worden gedragen wanneer de zichtbaarheid beperkt is. Voor deze overtreding staat een boete van 35 euro.

Het dragen van een helm zal daarentegen niet worden verplicht, maar “de discussie hierover blijft open”, aldus de minister. “Ik denk ook niet dat we schonere vervoerswijzen in de stad moeten weren. 20% van de gebruikers van de e-steps laten een vervuilend vervoermiddel staan, dit is een ontwikkeling die niet moet worden verboden", benadrukte hij.

De minister rekent op een grotere bewustwording van het gevaar dankzij preventiecampagnes om mensen te wijzen op de risico's van gevaarlijk rijgedrag. Het dragen van een helm wordt "sterk aanbevolen en onze communicatiecampagnes zullen dit herhalen", aldus Clément Beaune.

Bovendien zal een waarnemingscentrum voor micromobiliteit worden opgericht om cijfers over ongevallen te verstrekken en de oorzaken ervan te achterhalen. Dit centrum zal politici, verenigingen en professionals samenbrengen en het mogelijk maken "objectieve kennis te leveren over het gebruik van e-steps in Frankrijk".

Betrekken van aanbieders deelsteps

Daarnaast zal aan de aanbieders van deelsteps worden gevraagd mee te werken om gevaarlijk gedrag tegen te gaan en, meer in het algemeen, om de deelsteps beter te integreren in de stad. "Zij kunnen snelheidsbeperkingen opleggen, e-steps registreren, systematisch de leeftijd van de gebruikers controleren en overtredingen melden. Zij moeten ons helpen om van de e-step een meer gereglementeerd vervoersmiddel te maken", aldus de minister.

Om de chaos van het parkeren van deelsteps op het trottoir te voorkomen, moeten de aanbieders een dubbele standaard op de deelsteps installeren en parkeerbeperkingen handhaven. Daarnaast moeten zij de levensduur van de batterijen van minimaal vijf jaar garanderen en er voor zorgen dat deze in Frankrijk worden gerecycled. Al deze doelstellingen zullen worden opgenomen in een handvest dat de aanbieders van deelsteps begin april zullen ondertekenen. De meeste aanbieders hebben deze maatregelen al doorgevoerd.

Kritiek op de burgerstemming in Parijs

De aankondiging van deze maatregelen vindt enkele dagen plaats voor de burgerstemming die de Parijse burgemeester Anne Hidalgo op 2 april organiseert over een mogelijk verbod op de deelsteps in de Franse hoofdstad. De minister uitte kritiek op dit initiatief dat volgens hem zal leiden tot een verbod op de deelsteps. "Ik ben gewoon een beetje verbaasd dat een stad die zelf 15.000 deelsteps op de openbare weg heeft gezet, het laat afweten en zegt ‘we hebben geen andere optie dan ze te verbieden’. Vooral omdat dit niet de particuliere e-steps raakt, waar er steeds meer van zijn," aldus de minister.

Deze burgerstemming is vooral een gelegenheid voor de huidige burgemeester van Parijs om de politieke touwtjes weer in handen te krijgen, voorafgaand aan een nieuw mandaat als burgemeester van Parijs. Deze timing van Clément Beaune om zijn actieplan te presenteren is ook een nauwelijks verholen manier om kritiek te leveren op het beleid van de burgemeester. Beaune heeft nooit zijn ambities verborgen om mee te doen aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2026. De deelstep in Parijs is bij uitstek een onderwerp met zowel voor- als tegenstanders en de positionering van politici is een manier om kiezers te winnen.

De aanbieders van deelsteps vermenigvuldigen ondertussen hun communicatiecampagnes om af te rekenen met bepaalde vooroordelen. Onlangs prezen enkele "influencers" de voordelen van e-steps op sociale media aan onder de vermelding #sauvetatrott (red je step) zonder te vermelden dat ze hier voor werden betaald door de aanbieders van deelsteps. Deze actie werd in Parijs sterk bekritiseerd.

Bron: Les Echos, La Tribune