Luchthaven van Toulouse-Blagnac wordt energiehub

Na het instorten van het aantal vluchten tijdens de coronacrisis en de komst van de hogesnelheidslijn naar Toulouse, voelt de luchthaven van Toulouse-Blagnac zich genoodzaakt zijn inkomstenbronnen te diversifiëren. De luchthaven gaat twee van zijn parkeerterreinen overdekken met zonnepanelen. De geproduceerde elektriciteit zal worden gebruikt voor eigen verbruik, maar de luchthaven wil een deel ervan doorverkopen aan omliggende industriële bedrijven om hun energieonafhankelijkheid te versterken. Tegelijkertijd wil de luchthaven deelnemen aan de ontwikkeling van een lokale waterstofindustrie en zal de luchthaven zijn logistieke keten aanpassen voor de levering van duurzame vliegtuigbrandstoffen.

De luchthaven van Toulouse-Blagnac wil minder afhankelijk worden van schommelingen in het luchtverkeer. De vierde grootste regionale luchthaven van Frankrijk is al jaren bezig zijn activiteiten te diversifiëren, met name via vastgoedprojecten voor bedrijven en de bouw van een vijfsterrenhotel. De enorme daling van het vliegverkeer tijdens de coronacrisis (van negen naar twee miljoen passagiers in 2020) heeft deze zoektocht naar nieuwe inkomstenbronnen alleen maar versneld. De luchthaven zal in het komende decennium ook concurrentie gaan ondervinden van de toekomstige hogesnelheidslijn. De vluchten naar Orly en Roissy vertegenwoordigen 34% van zijn inkomsten.

‘Energiehub’ voor de productie van groene energie en een ultrasnel laadstation

Vanaf 2025 neemt de luchthaven van Toulouse-Blagnac twee fotovoltaïsche energiecentrales in gebruik door twee parkeerterreinen uit te rusten met zonnepanelen. De eerste centrale zal een vermogen hebben van 7,2 megawattpiek voor een jaarlijkse productie van ongeveer acht gigawattuur, waarmee 25% van het totale energieverbruik van het platform wordt gedekt. De tweede fotovoltaïsche energiecentrale zal een vermogen hebben van 8,3 megawattpiek voor een jaarlijkse productie van 9,5 gigawattuur. De luchthaven wil de extra opgewekte energie verkopen aan omliggende industriële bedrijven.

Naast deze fotovoltaïsche energiecentrales installeert de luchthaven, in samenwerking met de Franse startup Electra, deze zomer een ultrasnel laadstation met een capaciteit van 16 laadpunten. Dit laadstation zal voor iedereen toegankelijk zijn.

Waterstofindustrie, SAF en een nieuw industrie- en bedrijventerrein

Tegelijkertijd wil de luchthaven inzetten op de ontwikkeling van een lokale waterstofindustrie. De Californische startup Universal Hydrogen heeft zich vorig jaar in een van de oorspronkelijk hangars van de luchthaven gevestigd. In de loop van dit jaar krijgt de startup gezelschap van ARTS Solutions.

Begin dit jaar heeft de luchthaven een gezamenlijke verklaring ondertekend met de Franse regering, de regio Occitanië, Airbus, ATR en Aerospace Valley om de ontwikkeling, de productie en het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF) in de regio te versnellen en zo bij te dragen tot het koolstofvrij maken van de luchtvaart.

Deze verbreding van de activiteiten van de luchthaven geldt ook voor het vastgoed. De luchthaven, die over 710 hectare grond beschikt, start dit jaar met de commercialisering van een nieuw industrie- en bedrijventerrein van ongeveer 9 hectare dat in 2025 in gebruik wordt genomen.

Bron: La Tribune