Franse regering gaat tankstations toestaan om brandstof tegen verliesprijzen te verkopen

In een poging om de prijzen aan de pomp te drukken, gaat de Franse regering toestaan om brandstof tijdelijk tegen verliesprijzen te verkopen. Een wet hierover is in voorbereiding. Deze maatregel gaat in december in en zal 6 maanden van kracht zijn.

Op verzoek van president Macron, die zich zorgen maakt over de stijgende benzineprijzen tot boven de twee euro per liter, heeft de Franse premier haar medewerkers en ministers gevraagd een creatieve oplossing te vinden om de benzineprijzen te beheersen zonder overheidsfinanciering. Dit leidde tot het idee om het verbod op de verkoop met verlies tijdelijk op te heffen. In Frankrijk is de verkoop met verlies sinds 1963 per wet verboden. Door de wet op te schorten zouden tankstations hun prijzen kunnen verlagen zonder hierbij gebruik te maken van overheidsgeld.

Angst voor een terugkeer van de gele hesjes

De regering wil snel handelen. Er is een sterke angst voor de grote ontevredenheid van de bevolking rond de stijgende brandstofprijzen. Bij de regering is het trauma van de gele hesjes nooit ver weg, vooral niet wanneer de zorgen over de koopkracht in de opiniepeilingen bovenaan staan. Volgens een enquête van Elabe/BFMTV moet 78% van de Fransen de broekriem aantrekken.

Om de prijs aan de pomp te verlagen wil het ministerie van economische zaken dit keer niet een korting op de brandstofprijs financieren. Dit zou te duur zijn - de korting van vorig jaar kostte de overheid 8 miljard euro - in een tijd waarin de Franse overheid de overheidsuitgaven juist wil verlagen. Maar vooral omdat deze regeling niet gericht is op de automobilisten die deze korting het hardst nodig hebben.

Grote supermarkten ontevreden over de maatregel

De overheid heeft daarom geprobeerd om de lasten te verschuiven naar de bedrijven. Vorig jaar klaagden de supermarkten dat ze hun prijzen niet konden verlagen vanwege het verbod op de verkoop met verlies. De overheid gaat dit probleem nu weghalen.

In eerste instantie kwam er geen reactie van de supermarkten. Achter de schermen zijn ze echter woedend en verzekeren ze dat ze zonder winstmarges verkopen. En hoewel brandstof een aantrekkelijk product is om consumenten naar supermarkten te lokken, denken ze dat het moeilijk wordt om deze korting  vanwege de inflatie terug te winnen. "Het belangrijkste criterium om mensen naar onze supermarkten te krijgen is tegenwoordig de prijs van het product. Er is al een trend om minder te consumeren en minder te kopen... Als we de prijzen verhogen, zullen de klanten niet meer komen", aldus de baas van een grote supermarkt.

Op 19 september ontving de minister van economische zaken Bruno Le Maire de grote supermarken. Volgens het dagblad Le Figaro hebben de CEO’s van de supermarkten Leclerc, Carrefour, Intermarché, Système U, Casino en Auchan hun unanieme verzet geuit tegen deze maatregel.

Bescherming kleine bedrijven

Maar de eigenaars van onafhankelijke tankstations maken zich de meeste zorgen. En terecht: hun marges zijn al extreem laag, met slechts 2 of 3 cent per liter. Hun marktaandeel is vorig jaar dan wel gestegen tot 40% van de totale omzet, maar ze zeggen dat ze heel weinig speelruimte hebben. Het ministerie van economische zaken zegt begrip te hebben voor hun zorgen en zal er alles aan doen om te voorkomen dat deze kleine lokale bedrijven in de problemen komen.

Op 18 september had de minister van economische zaken een ontmoeting met de vertegenwoordigers van de onafhankelijke tankstations. Volgens het economische dagblad La Tribune verwacht de sector dat de minister een financiële compensatie zal aankondigen. Waarschijnlijk gaat het hierbij om een paar miljoen euro, zoals de regering dat ook vorig jaar al heeft gedaan na de invoering van een korting aan de pomp. Deze maatregel is in ieder geval vele malen goedkoper dan de financiering van een prijskorting.

TotalEnergies weigert maatregel toe te passen

De CEO van TotalEnergies heeft aangegeven dat hij de huidige prijs van € 1,99 per liter niet zal verlagen. De groep, die een derde van de tankstations in Frankrijk beheert, kondigde vorige week aan dat het de maximumprijs van € 1,99 per liter voor benzine en diesel bij zijn 3.400 stations volgend jaar zou verlengen, "zolang de prijzen hoog blijven".

Politieke doeleinden

Om de verkoop met verlies snel in te voeren, moet deze worden opgenomen in een wet waarover dit najaar wordt gestemd. De regering gaat er vanuit dat het wetsvoorstel wordt aangenomen zonder een beroep te hoeven doen op het gebruik van het omstreden Grondwetartikel 49.3. "Wie durft er tegen een wetsvoorstel te stemmen dat de prijzen in de schappen en aan de pomp verlaagt zonder het overheidstekort te vergroten? Niemand," pleit een zelfverzekerde medewerker van het ministerie. De timing is ook gunstig: het wetsvoorstel wordt tegelijkertijd met de begroting behandeld.

Kans op teleurgestelde automobilisten

De vraag is of deze maatregel echt ten goede komt aan de prijzen aan de pomp. Afgelopen zondag gokte Olivier Véran, de woordvoerder van de regering, op een toekomstige besparing van 50 centimes per liter. Bruno Le Maire was daarentegen voorzichtiger en wilde geen precieze cijfers geven. De maatregel is een instrument dat bedrijven tot hun beschikking hebben, maar het is geen verplichting. De regering hoopt echter dat de meeste supermarkten gebruik zullen maken van deze maatregel en dat de concurrentie volop zal spelen. Het kan echter ook dat ze zich zullen beperken tot het absolute minimum of dat ze de verkoop met verlies zullen beperken tot een paar zeer specifieke perioden. "Het is daarom onjuist om automobilisten te laten geloven dat ze 6 maanden lang zeer lage brandstofprijzen zullen betalen", waarschuwt een expert uit de sector.

En wat gaat er na die 6 maanden gebeuren? De overheid beschikt over weinig instrumenten om het probleem van de hoge brandstofprijzen aan te pakken.

Bron: La Tribune