De vervoersplannen liggen klaar, maar infrastructuur en personeel vormen nog een uitdaging tijdens de Olympische Spelen 2024

De vervoersplannen voor de Olympische Spelen van Parijs 2024 zijn op papier gereed, maar er moet nog veel gebeuren voordat alle infrastructurele voorzieningen zijn aangelegd en er genoeg personeel beschikbaar is om de miljoenen toeschouwers, atleten en officials te vervoeren.

Ondanks het tekort aan chauffeurs, sociale onzekerheden en angst voor vertragingen bij de ingebruikname van nieuwe lijnen, blijft de beheerder van het openbaar vervoer in de regio Ile-de-France optimistisch. Het vervoersplan van Ile-de-France Mobilités waarmee 100% van de toeschouwers de wedstrijdlocaties kan bereiken met het openbaar vervoer, ligt al klaar sinds deze zomer en er wordt nu gewerkt aan een plan B voor incidenten.

Tijdens de Olympische Spelen zullen er net zoveel verplaatsingen zijn als op een doordeweekse dag in de winter. De vervoersstromen zijn sterk afhankelijk van de sportkalender. Van vrijdag 26 juli t/m zondag 11 augustus 2024 verwachten de organisatoren zeven miljoen toeschouwers naar en van de 25 Olympische locaties (13 in Parijs, 12 in de voorsteden) te moeten vervoeren. Hiervoor zal het aanbod op de metro- en RER-lijnen die de Olympische locaties aandoen 15% hoger zijn dan op een normale dag in de zomer. Voor de Franse spoorwegen betekent dit 4.500 extra treinen.

Voor locaties in de voorsteden die ver van een treinstation liggen, zal een pendeldienst worden opgezet vanaf de treinstations. Deze pendeldienst zal bestaan uit meerdere bussen die elke 5 minuten vertrekken.

Applicatie en OV-voordeelpas

Om toeschouwers te helpen bij hun verplaatsingen, zal Ile-de-France Mobilités in april een speciale applicatie lanceren. Daarnaast zullen er 5.000 extra medewerkers klaarstaan om informatie en begeleiding te geven op stations.

Tijdens de Spelen wordt ook een nieuwe OV-voordeelpas "Paris 2024" geïntroduceerd, die geldig is voor één of meerdere dagen. En om lange rijen bij kassa's en automaten te vermijden, zal deze beschikbaar zijn op alle smartphones (Android of Apple). De prijzen worden in december vastgesteld.

Speciale pendeldienst voor toeschouwers in een rolstoel

Om het voor toeschouwers in een rolstoel makkelijker te maken om zich te verplaatsen, is er een speciale vervoersdienst beschikbaar. Pendeldiensten vertrekken vanaf de belangrijkste stations in Parijs.

Speciale bussen voor geaccrediteerde deelnemers

Daarnaast zullen ongeveer 250.000 geaccrediteerde deelnemers, waaronder atleten, coaches, officials, organisatoren en journalisten, gebruik kunnen maken van een eigen busnetwerk dat even groot is als dat van de stad Lyon (ongeveer 1.000 bussen). Deze "happy few" profiteren ook van 185 km aan gereserveerde rijstroken op twee derde van de ringweg, snelwegen en een aantal grote wegen rond Parijs. Deze rijstroken zijn uiteraard ook toegankelijk voor de bussen die hen vervoeren.

Hoewel er nog uitdagingen zijn wat betreft infrastructuur en personeel, blijft men optimistisch over het succesvol vervoeren van alle deelnemers tijdens de Olympische Spelen 2024.

Bron: Ville Rail & Transports, France Bleue