Tolweg Parijs-Normandië zonder tolpoortjes

Eind 2024 zullen de tolpoortjes langs de A13/A14, een van Frankrijks meest drukke tolwegen tussen Parijs en Normandië, zijn vervangen door een free-flow systeem. Deze oplossing maakt het mogelijk om te ‘betalen’ terwijl er gewoon wordt gereden. Hoewel theoretisch aantrekkelijk, heeft het systeem nog lang niet ieders goedkeuring. Op de twee Franse snelwegen waar het systeem al is geïmplementeerd – een klein gedeelte van de A4 in de Moselle en de 80 kilometer van de nieuwe snelweg A79 tussen Sazeret (Allier) en Digoin (Saône-et-Loire) – zijn veel automobilisten ontevreden.

Minder files

Het implementeren van dit systeem op de 210 kilometer lange snelweg tussen Parijs en Caen markeert een grote verandering. Sanef, de concessiehouder van de snelweg, is al begonnen met het plaatsen van detectiepoorten boven de rijstroken, die de 14 tolpoortjes langs de A13/A14 zullen vervangen.

Deze detectiepoorten, uitgerust met camera's en badgelezers, kunnen "99,9%” van de voertuigen identificeren zonder dat de automobilisten hoeven te vertragen of te stoppen. Dit leidt volgens Sanef tot een tijdsbesparing van een half uur tussen Parijs en Caen tijdens de drukste weekenden. Jaarlijks maken acht miljoen voertuigen gebruik van de A13/A14, waarvan 120.000 per dag op de drukste trajecten.

Beeld: ©Sanef

Een nieuwe betalingsmethode

Net als in Londen zal de betaling plaatsvinden na de reis. Er zullen drie mogelijkheden zijn: automatische betaling via een elektronische tolbadge, betaling via de website van Sanef of bij tabakswinkels. Sanef heeft echter besloten geen betaalautomaten langs de weg te installeren.

De concessiehouder erkent dat deze nieuwe betaalwijze waarschijnlijk tot verwarring zal leiden, vooral bij "zeer incidentele" gebruikers van de A13, die naar schatting "meer dan een derde van de gebruikers" uitmaken. Zoals bij de al bestaande twee snelwegen met vrije doorgang, is het voornaamste struikelblok vermoedelijk de opgelegde termijn van 72 uur voor de betaling, zoals vastgelegd in de Franse mobiliteitswet (LOM). Automobilisten die dit vergeten moeten €10 extra betalen als ze binnen 15 dagen betalen, €90 binnen twee maanden en tot €375 als het dossier na 63 dagen wordt overgedragen aan de overheidsinstantie die belast is met de inning. "In dat laatste geval gaat het geld naar de staatskas, die het sanctiesysteem in de mobiliteitswet heeft vastgelegd," benadrukt Sanef.

Een grootschalige voorlichtingscampagne

Ongetwijfeld beïnvloed door de negatieve reacties van ontevreden gebruikers op de snelweg A4, is Sanef van plan de komende maanden uitgebreid te communiceren over het nieuwe systeem. "Onze doelstelling is om een groter begrip te kweken voor het free-flow systeem dat de Franse overheid op alle nieuwe snelwegen wil implementeren," onderstreept Sanef. Als onderdeel hiervan zullen automobilisten op weg naar Deauville binnenkort talrijke nieuwe informatieborden langs hun route tegenkomen met uitleg over de werkzaamheden. Bovendien wordt er in Normandië een callcenter opgezet met 250 medewerkers.

Bron: La Tribune