Concessiehouders Franse tolwegen verdeeld over dynamische laadoplossingen voor elektrische vrachtwagens

Bovenleiding, rail, inductie... Wat is de meest geloofwaardige oplossing om elektrische vrachtwagens dynamisch op te laden tijdens het rijden?

Om een duidelijker beeld te krijgen en gegevens te verzamelen voordat besloten wordt of elektrische wegen al dan niet een toekomst hebben, financiert de Franse overheid drie projecten onder leiding van snelwegbeheerders die in 2023 zijn geselecteerd als onderdeel van het investeringsplan France 2030.

  • Op de A10, vanaf het tolstation Saint-Arnoult-en-Yvelines ten Zuid-Westen van Parijs, test Vinci Autoroutes in samenwerking met Gustave Eiffel Universiteit, Hutchinson, twee technologieleveranciers en met de steun van het Centrum voor studies en expertise over risico's, milieu, mobiliteit en planning (Cerema) twee verschillende technieken op twee trajecten van elk 2 km: inductie en rail.  Het doel is om te onderzoeken hoe bruikbaar deze twee technieken zijn bij normale snelheden en in echte verkeerssituaties. Er wordt gekeken naar energie-efficiëntie, risico's voor de verkeersveiligheid en de invloed van weersomstandigheden. Totaal budget: €26 miljoen, voornamelijk gefinancierd door de openbare investeringsbank Bpifrance.
  • Autoroutes et Tunnel du Mont-Blanc (ATMB) slaat de handen ineen met Alstom, Greenmot en Transpolis voor een test met een elektrische 'rail' in de weg. Het testtraject beslaat 2 kilometer richting Chamonix op de Route Nationale 205, gelegen op een hoogte van 1.000 meter met een helling van 4%. Hier wordt onder meer onderzocht of het systeem bestand is tegen sneeuwschuivers en pekel. Totaal budget: 21 miljoen euro.

Belang economische aspecten

Florian Grange, projectmanager innovatie en ontwikkeling bij ATMB, benadrukt dat naast de technische aspecten ook inzicht in de kosten van constructie, levering, onderhoud en beheer belangrijk is. Een ander belangrijk aspect is de gebruikerservaring. "Op dit moment weet een transportbedrijf precies hoeveel het kost om 1 km af te leggen, en we moeten hem hetzelfde inzicht kunnen bieden met een elektrisch voertuig," voegt hij toe.

Dynamisch laden via bovenleiding

De kans is klein dat het dynamisch laden via een bovenleiding, een techniek die met name in Duitsland erg populair is, in Frankrijk zal worden getest. Eén ding is zeker: de elektrische weg heeft veel beperkingen en krijgt geen unanieme steun van de wegbeheerders. De andere twee historische tolwegbeheerders in Frankrijk hebben er geen vertrouwen in. Autoroutes Paris-Rhin-Rhône (APRR) heeft niet gereageerd op de oproep voor het indienen van projecten en Sanef heeft deze dynamische laadoplossingen, die volgens het bedrijf te duur en te complex zijn, al vanaf het begin afgewezen.

Bron: L’Usine Nouvelle