Belangrijkste spoorverbinding tussen Frankrijk en Italië blijft tot eind 2024 dicht

De aardverschuiving bij Modane in de Franse Alpen, eind augustus, heeft het jaarlijkse verkeer van meer dan 10.000 treinen, inclusief vracht, op de belangrijkste transalpiene corridor tussen Frankrijk en Italië stilgelegd. Verwacht wordt dat het verkeer niet zal worden hervat vóór eind 2024. Een zeer verontrustende ontwikkeling voor het passagiers- en goederenvervoer tussen Frankrijk en Italië.

Een indrukwekkende aardverschuiving van 15.000 kubieke meter rotsen eind augustus in de buurt van Modane zorgt voor een aanzienlijke vertraging van de heropening van de Alpenlijn, veel langer dan aanvankelijk gehoopt werd.

De restauratie van deze 19e-eeuwse spoorlijn, die doorgaans meer dan 1,5 miljoen passagiers en bijna 3 miljoen ton aan vracht vervoert, wordt naar verwachting een uitdagende en complexe onderneming.

Het departement Savoie is gestart met het verwijderen van 5000 kubieke meter instabiele rotsblokken, met als doel de route tegen eind 2024 te heropenen. Eerder had de prefect van Savoie een heropeningsdatum voor volgende zomer voorzien.

Geen treinvervoer voor SNCF en Trenitalia

Het gevolg is dat het passagiersvervoer (SNCF en Trenitalia) gedurende langere tijd is stilgelegd, terwijl het goederenvervoer uitgebreide omwegen via Zwitserland moet improviseren of het risico loopt dat klanten overstappen naar het wegvervoer. Dit risico wordt vergroot doordat de snelweg A43, die parallel loopt aan het gebied van de aardverschuiving maar minder getroffen is dan de spoorlijn, al geruime tijd weer open is.

Een ramp voor spoorwegmaatschappijen die afhankelijk zijn van deze verbinding, omdat het de enige doorgang is op het traject Parijs-Lyon-Milaan. In 2022 maakten ongeveer 10.500 treinen gebruik van deze geëlektrificeerde grensoverschrijdende lijn, waarvan 3.580 TGV's op de route Parijs-Turijn-Milaan en 6.884 goederentreinen die 2,7 miljoen ton aan goederen vervoerden, wat overeenkomt met 170.000 vrachtwagens.

Het bedrijfsleven in Noord-Italië, dat sterk afhankelijk is van deze verbinding, kan de lange sluitingstijd van de lijn moeilijk accepteren. Het heeft zelfs technische en financiële hulp aan Frankrijk aangeboden, maar volgens verschillende bronnen heeft dit nog niet geleid tot een reactie vanuit Frankrijk.

Onvermijdelijke modal shift

De langdurige impasse kan alleen maar resulteren in een verschuiving naar vervoerswijzen die meer koolstofintensief zijn. Goederen worden al verplaatst naar vrachtwagens, voornamelijk via de drukker geworden Fréjus-tunnel. Voor passagiers kan, afhankelijk van de route, de keuze vallen op de auto of het vliegtuig, vooral op de route Parijs-Milaan met een twintigtal dagelijkse vluchten.

Overstroming bedreigt TGV-sneeuwtreinen

Naast de Maurienne vallei heeft ook de noordelijker gelegen Tarentaise vallei ernstige schade geleden door de recente overstroming van de rivier de Isère. Hierdoor moest de SNCF het treinverkeer tussen Albertville en het eindstation Saint-Jean-de-Maurienne (een afstand van 55 kilometer) stilleggen. Deze route is cruciaal voor een aantal TGV-sneeuwtreinen die belangrijke skigebieden zoals La Plagne, Les Arcs en Courchevel bedienen. Het treinverkeer tussen Albertville en Bourg-Saint-Maurice zal op zijn vroegst op 8 december worden hervat.

Bron: Les Echos