Montpellier voert gratis openbaar vervoer in

Volgens een recent Ipsos-onderzoek wordt de overgrote meerderheid van de dagelijkse verplaatsingen in Frankrijk met de auto afgelegd (75%). Dit nationale gemiddelde daalt tot 61% in stedelijke centra. En waar het openbaar vervoer goed ontwikkeld is, neemt de auto slechts 55% van de verplaatsingen voor zijn rekening. Om inwoners aan te moedigen hun auto in de garage te laten staan, zet de metropoolregio Montpellier in op gratis openbaar vervoer.

Dit gratis reizen voor alle inwoners van de metropoolregio gaat in op 21 december. Het is de laatste fase van het stappenplan om geleidelijk gratis reizen in te voeren.

Voor de metropoolregio is deze maatregel essentieel om zowel de klimaatproblematiek aan te pakken als te reageren op sociale kwesties. Het verhogen van de koopkracht is de voornaamste prioriteit voor de inwoners van Montpellier. Bovendien draagt deze maatregel bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit, de gezondheid van de bevolking en het milieu.

Welk stappenplan werd gehanteerd?

In eerste instantie was er gratis toegang tot het openbaar vervoer in het weekend, bedoeld om de heropening van lokale winkels na de eerste lockdown aantrekkelijker te maken. De tweede fase, die begon in september 2021, bood gratis reizen aan voor jongeren onder de 18 en 65-plussers. Deze fase was bedoeld als een sociaal gebaar naar jongeren en ouderen toe. De derde fase, die op 21 december om 19.00 uur van start gaat, bied gratis reizen aan voor de meer dan 500.000 inwoners van de 30 gemeenten die samen de metropoolregio Montpellier vormen.

Wie moeten er nog wel betalen?

Inwoners buiten de metropoolregio en toeristen moeten nog steeds een ticket kopen voor het gebruik van de tram of een van de buslijnen. Desalniettemin heeft de metropool aan alle naburige gemeentelijke samenwerkingsverbanden voorgesteld om gratis reizen aan te bieden voor hun inwoners, in ruil voor een financiële bijdrage.

Hoe wordt deze gratis dienst gefinancierd?

In Frankrijk betalen bedrijven met meer dan 11 werknemers een vervoersbelasting. De metropoolregio Montpellier is een aantrekkelijk gebied en steeds meer bedrijven vestigen zich hier. Hierdoor zijn de opbrengsten uit de vervoersbelasting tussen 2020 en 2023 gestegen van 90 miljoen in 2020 naar 123 miljoen in 2023. Deze dynamiek van de vervoersbelasting zal naar verwachting de kosten van het gratis vervoer volledig dekken.

De metropoolregio hoopt met deze maatregel op een toename van 20% in het gebruik van het openbaar vervoer.

Gratis vervoer is slechts één aspect van het beleid van de stad om het gebruik van privéauto’s terug te dringen. De ontwikkeling van het vervoer is de grootste begrotingspost van de stad, met de verdere uitrol van de tram, snelfietspaden, subsidies voor de aankoop van elektrische fietsen, vijf nieuwe buslijnen met een hoog serviceniveau, enz. In totaal zal hier gedurende de hele ambtstermijn van 6 jaar 1,5 miljard euro aan worden uitgegeven.

Bron: Actu-Environnement