Bretagne zet vol in op groene waterstofprojecten

Met de steun van publieke en private spelers worden momenteel in de regio Bretagne zo'n vijftig waterstofprojecten ontwikkeld. De projecten hebben betrekking op bussen, vrachtwagens, oplaadstations en de productie en opslag van groene waterstof voor individuele woningen. Sommige projecten zijn de demonstratiefase al voorbij en zijn bezig met de commercialisering van het product. Dit is bijvoorbeeld het geval bij EHM (Efficient Hydrogen Motors), dat een eerste dieselbus gaat ombouwen naar een bus op waterstof. Een ander project zet waterstof in als energieoplossing voor thuis.

Beeld: ©EHM

EHM heeft onlangs verschillende nieuwe contracten aangekondigd voor de inbouw van zijn hoogrendementsmotor (55%) op gecomprimeerde waterstof. Tussen nu en eind 2023 zal deze motor van 265 kW (360 pk) worden gemonteerd in een bus van Transdev, ter vervanging van een dieselmotor. EHM ontvangt hiervoor steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). 

Deze eerste omgebouwde bus zal vanaf 2024 gaan rijden. Allereerst zonder passagiers en vervolgens, na certificering in 2025, op een traject door Rennes en langs een waterstoflaadstation in Vannes.

Transdev is hiervoor een overkomst aangegaan met de Alliance Automotive Group (220 vrachtwagengarages in Frankrijk) die de dieselmotor gaat vervangen. De nieuwe motor wordt gekoppeld aan de bestaande versnellingsbak. AAG zal ook de waterstoftanks van de EHM-kit installeren.

De motor, die volgens EHM een miljoen kilometer meegaat voor vrachtwagens en 15 jaar voor bussen, zal ook worden gemonteerd in een vuilniswagen in Bretagne, die zijn eigen waterstof zal produceren uit houtafval (biomassa), en in een zware vrachtwagen van 44 ton van de Franse winkelketen Schiever. Schiever is van plan een groen waterstofstation te installeren met waterstof die zal worden geproduceerd m.b.v. zonnepanelen. Het bedrijf wil in de komende drie jaar 13 van zijn 64 vrachtwagens om laten bouwen.

De waterstof-retrofitset kan ook gebruikt worden voor voertuigen in havens en in generatoren o.a. voor militaire toepassingen. De verkoop hiervan zal al in de tweede helft van 2024 van start gaan, omdat de certificering eenvoudiger is.

In 2026 wil EHM een eigen fabriek van 20.000 m2 bouwen in Bretagne.

Meer dan 80% eigenverbruik thuis

Terwijl groene waterstof een alternatief is voor de verduurzaming van de transportsector, wordt deze energiedrager ook steeds meer toegepast als energieoplossing voor thuis. Het modulaire aanbod dat het bedrijf H2Gremm heeft ontwikkeld en dat kan worden aangepast aan zowel nieuwbouw- als renovatieprojecten, is gericht op het eigenverbruik van meer dan 80% koolstofarme energie in individuele woningen.

"De oplossing is gebaseerd op een hybride model voor de opslag van fotovoltaïsche energie die wordt geproduceerd door de zonnepanelen van de woning. De batterijopslag, die de zonne-energie drie maanden lang opslaat, is gekoppeld aan de H2Gremm-generator (elektrolyse), die de energie omzet en opslaat in waterstof", leggen de oprichters van H2Gremm uit.

Door de energieopslag te optimaliseren, zullen de bewoners het hele jaar door toegang hebben tot duurzame energie, "vooral in de winter wanneer er niet genoeg zonne-energie beschikbaar is om in de behoeften te voorzien". Deze technologie bevindt zich thans in een evaluatiefase en zal worden geïnstalleerd in het experimentele huis Villa E-Roise in Brest.

Bron: La Tribune, EHM,