Franse premier bezoekt spoortunnel Lyon-Turijn: een politiek signaal aan de vooravond van de Europese verkiezingen?

Op 14 mei bezocht premier Gabriel Attal de tunnel voor de toekomstige spoorverbinding tussen Lyon en Turijn. De Italiaanse toegangsspoorlijnen moeten in 2032 klaar zijn, maar Frankrijk wacht nog op goedkeuring van Brussel om een gedetailleerd onderzoek te starten.

Met dit bezoek wil de premier de steun van de Franse staat herbevestigen vlak voor de Europese verkiezingen. De financiering van de werkzaamheden, die minstens 8 miljard euro kosten, is nog steeds niet rond.

Deze toekomstige spoorlijn zal jaarlijks een miljoen vrachtwagens van de weg halen en de reistijd voor passagiers met 1,5 uur verkorten. Het plan bestaat al 30 jaar, maar liep veel vertraging op. Nu krijgt het project weer aandacht, vooral na de aardverschuiving in augustus 2023 bij Modane in de Franse Alpen, die het spoorverkeer tussen Parijs en Milaan stillegde.

Aan de Franse kant leek het project stil te liggen. De 57,5 kilometer lange tunnel, de langste ter wereld, zou over acht jaar opengaan. Maar er is nog geen directe spoorlijn tussen Lyon en de tunnel. Treinen zouden bij de opening van de tunnel eerst via Dijon moeten rijden, met een kleinere capaciteit. Dit blijft zo totdat het hele project in de jaren 2040 klaar is.

Financiering studies en werkzaamheden

Na weken van moeizame onderhandelingen stemde de regering eind januari toe om 60 miljoen euro te financieren voor de gedetailleerde projectstudies. Van de benodigde 170 miljoen euro legt de regio Auvergne-Rhône-Alpes 33 miljoen euro bij. Ook enkele departementen en samenwerkingsverbanden doen mee. Frankrijk heeft om Europese financiering gevraagd voor de helft van het budget. Volgens de Franse krant La Tribune moet de Europese Commissie op 8 juli reageren op dit verzoek.

Indien Brussel het budget voor de studies goedkeurt, wordt drie jaar lang onderzoek gedaan naar het exacte tracé in Frankrijk. Hiervoor zou de Franse netwerkbeheerder SNCF Réseau eind dit jaar de aanbesteding kunnen uitschrijven, om begin 2025 met de studies te beginnen. De eerste technische details worden begin juli gepresenteerd.

Een ander belangrijk onderwerp betreft de verdere financiering van de werkzaamheden, die naar schatting €8 miljard bedragen. Op dit moment is de financiering hiervan nog niet geregeld.

Vlak voor het bezoek vroegen de vakbonden om duidelijkheid en stelden ze enkele "eisen". Ze drongen aan op een versnelling van de werkzaamheden aan de nieuwe spoorlijn en een verschuiving van het goederenvervoer van de weg naar het spoor, met de SNCF als openbare exploitant.

Een boodschap in aanloop naar de Europese verkiezingen

Het bezoek van de Franse premier aan de tunnel is ook een politieke zet in aanloop naar de Europese verkiezingen. Frankrijk verwacht de helft van de financiering voor de werkzaamheden te krijgen via het volgende Connecting Europe Facility (CEF) programma.

De verkiezingen van 6 tot 9 juni zullen bepalen hoe het toekomstige bestuur van de Europese Unie eruitziet en waar dit project op de agenda van de volgende Commissie komt. De sociaaldemocratische fractie (S&D) en de Europese Volkspartij (EVP) zijn beide voorstander van de Frans-Italiaanse spoorverbinding. De extreemrechtse partijen zijn neutraal of voor, terwijl de linkse partijen meer verdeeld zijn over het project.

Bron: La Tribune