Studie naar de ontwikkeling van een waterstofdistributienet op de luchthaven van Toulouse

De luchthaven van Toulouse-Blagnac, Airbus en Teréga Solutions, en een aantal andere partners, hebben afgelopen juni een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor de ontwikkeling van groene waterstof op luchthavens - PHARE 2,(Partenariat Hydrogène Aéroportuaire pour le Renouvellement de l'Energie - fase 2).

Het belangrijkste doel van het PHARE 2 project is het uitvoeren van een studie naar de mogelijkheid om een groene waterstofdistributienet aan te leggen op de luchthaven van Toulouse. De luchthaven wordt al door Airbus gebruikt om bepaalde testen met waterstof uit te voeren. "Voor het waterstofvliegtuig staan we voor drie uitdagingen: het vliegtuig zelf, de certificering en de aanvaardbaarheid ervan, en vooral de voorbereiding van het ecosysteem", aldus Antoine Bouvier, verantwoordelijk voor strategie, fusies en overnames en public affairs bij Airbus. Het is op dit laatste punt dat het PHARE 2 project een rol gaat spelen. Daarnaast is Airbus eventueel geïnteresseerd in een waterstofdistributienet of opslaglocatie van waterstof met een aanzienlijke capaciteit voor zijn locaties in Toulouse. Hiervoor zullen de luchthaven en Airbus samenwerken met Teréga Solutions, een dochteronderneming van Engie, die zich toelegt op de ontwikkeling van hernieuwbare energie in lokale ecosystemen.

"We gaan het noodzakelijke distributienet ontwerpen en vooral kijken hoe we ons het beste kunnen integreren in de hub van de luchthaven van Toulouse. Ons doel is om te voldoen aan de behoeften van de luchthaven en van Airbus voor zijn fabrieken", aldus Teréga Solutions.

Uitbreiding HySoW-project

Deze nieuwe samenwerking is een logische uitbreiding van het Teréga's HySoW-project. Dit project houdt zich bezig met het opzetten van een groen waterstofdistributienet in heel Zuidwest-Frankrijk. Tijdens het evenement Journées de l'hydrogène dans les Territoires in Pau begin juni, kondigde Teréga de aanstaande lancering aan van een oproep tot het indienen van blijken van belangstelling (AMI) om de potentiële waterstofbehoeften in de regio in kaart te brengen en potentiële corridors voor dit toekomstige netwerk vast te stellen.

Aan het einde van deze onderzoeksfase hoopt Teréga Solutions een investeringsplan op te stellen met een aantal belanghebbenden, met als doel het gebruik van groene waterstof op de luchthaven van Toulouse te ontwikkelen. Volgens Teréga kost een nieuwe leiding voor de distributie van waterstof naar schatting tussen de twee en drie miljoen euro per kilometer, terwijl het aanpassen van een bestaande leiding tussen de 500.000 euro en een miljoen euro ligt.

Bijdrage aan de ontwikkeling van HyPort

Engie, dat ook betrokken is bij het PHARE 2 project, wijst erop dat deze studie het bedrijf moet helpen met de vervolgstappen in het HyPort project. Naast Arec (Agence régionale Énergie Climat) is Engie aandeelhouder in de projectvennootschap HyPort. Dit project bestaat uit de installatie van een groen waterstofproductie- en distributiestation voor bedrijfsvoertuigen, passagiersvervoer en privé voertuigen op de luchthaven van Toulouse-Blagnac.

De resultaten van de gezamenlijke studie uit het PHARE 2 project, die over ongeveer 18 maanden wordt verwacht, zouden een nieuwe dimensie moeten geven aan het HyPort-project. Engie heeft het zelfs over de oprichting van een projectbedrijf dat zich gaat bezighouden met toekomstige waterstofinfrastructuur.

Bron: La Tribune