Extra middelen voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur

De Franse regering heeft extra financiële middelen aangekondigd voor de plaatsing van openbare laadpalen, met een speciale nadruk op de uitbreiding van snelladers. Tegelijkertijd is het vereenvoudigen van de complexe tariefstructuren geïdentificeerd als een prioriteit.

Het Franse overheidsbeleid blijft sterk gericht op het bevorderen van de ontwikkeling van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. In mei bereikte Frankrijk een mijlpaal van 100.000 publieke laadpunten, en de regering heeft nu haar ogen gericht op het ambitieuze doel van 400.000 oplaadpunten voor 2030.

Extra middelen

Het programma Advenir, dat gericht is op het financieren van laadinfrastructuur, zal aanzienlijk worden versterkt met een extra budget van 200 miljoen euro. Deze middelen zijn bedoeld om de installatie van oplaadpunten in appartementencomplexen te ondersteunen, alsook om nieuwe laadstations met een laag vermogen op de openbare weg te plaatsen. Daarnaast zullen er faciliteiten komen die specifiek gereserveerd zijn voor vrachtwagens.

Binnen het investeringsprogramma France 2030 is er tevens een bedrag van 68 miljoen euro gereserveerd voor de cofinanciering van 12 nieuwe projecten voor de plaatsing van bijna 2.500 snelle of ultrasnelle oplaadpunten. Deze oplaadpunten hebben een capaciteit van 150 kWh of meer, waarmee de batterij meestal binnen 30 minuten tot 80 procent kan worden opgeladen. Dit is slechts het geval bij 7% van de 110.000 openbare oplaadpunten die eind september beschikbaar waren.

Win-win voor portemonnee en milieu

Het argument van financiële voordelen is een krachtige stimulans voor automobilisten om over te stappen op elektrische voertuigen, en de overheid benadrukt dat elektrische voertuigen gunstig zijn voor zowel de portemonnee als het milieu. Volgens een recent gepubliceerd onderzoek van Avere, het platform voor elektrische mobiliteit, heeft een eigenaar van een elektrische auto die 85% van de oplaadbeurten thuis uitvoert, een jaarlijks brandstofbudget dat drie keer lager is dan dat van een benzine- of dieselvoertuig.

Uit het onderzoek blijkt dat het opladen van 100 kilometer rijbereik bij een gewoon oplaadpunt in augustus gemiddeld 11,60 euro kostte. De kosten stegen tot 12,63 euro voor een snellader en 13,93 euro voor een ultrasnellaadpunt. Als een bestuurder een abonnement heeft afgesloten, zijn de tarieven 2 tot 3 euro voordeliger.

Avere benadrukt dat het tarief bij een openbare laadpaal niet uitsluitend afhankelijk is van de kosten van elektriciteit. Het platform wijst op de verschillende bijkomende kosten die van invloed zijn op de totale kosten. Naast de kosten voor het registreren van de dienst en het maandelijkse abonnementsgeld, rekenen sommige aanbieders een starttarief voor het opladen, een tarief bij het beëindigen van de sessie, of parkeerkosten als de bestuurder de auto niet verplaatst na het opladen. Deze variabele kostenstructuur zorgt ervoor dat de automobilist vaak niet weet waar hij aan toe is. De regering benadrukt de noodzaak van een "verbeterde klantervaring", inclusief een verhoogde prijstransparantie.

Bron: Les Echos